Elektro skútry Plzeň

Často kladené otázky 

Co je elektrokolo?

Elektrokolo je klasické jízdní kolo pomáhající uživateli v jízdě pomocí systému elektrického pohonu. Systém elektrického pohonu doplňuje sílu, kterou vynakládáte při šlapání. Díky tomu můžete ve srovnání s klasickým kolem jet lehčeji a s vynaložením menšího úsilí. Znatelný rozdíl v potřebné námaze pocítíte se systémem elektrokola především v jízdě do kopce. Stupeň intenzity elektrické asistence si můžete zvolit pomocí ovládacího panelu umístěného na řídítkách elektrokola. Podle konkrétního modelu můžete přepínat mezi 3 až 9 stupni intenzity motorové dopomoci. Elektropohon můžete také zcela vypnout a zachovat tak funkci klasického jízdního kola.
 

Pro koho je elektrokolo určeno?

Téměř pro všechny. Elektrokolo ocení studentka dojíždějící do školy, manažer na cesty do práce i manželé v letech pro společné vyjížďky. Je falešným mýtem, že vlastníci elektrokola jsou líní lidé. Naopak, po elektrokole sáhnou ve většině případů lidé aktivní a milující pohyb. Elektrokolo vám dovolí dostat se vlastními silami a za malé pomoci elektromotoru tam, kam byste jinak museli autem nebo hromadnou dopravou. Elektrokolo vás osvobodí a dostane ven.
 

Jak vybrat elektrokolo?

S elektrokolem teprve zažijete ten správný požitek z jízdy. Je to úplně jiné cestování a zároveň tak podobné cyklistice. Využívá všech výhod, které cyklistika nabízí a zároveň neuvěřitelně odstraňuje námahu, spojenou s jízdou na kole. Vychutnejte si jízdu v pohodě.

Snažíme se Vám zde nabídnout dostatek základních informací, které Vás mohou zajímat. Přijďte si vyzkoušet zkušební jízdu zdarma a určitě kouzlu elektrojízdy propadnete. Rádi vám zde poskytneme několik rad jak správně vybrat elektrokolo, tak aby vám úspěšně sloužilo po mnoho let, protože investice kterou zamýšlíte udělat, není zrovna malá a je potřeba ji řádně promyslet.

Cena elektrokola většinou odráží kvalitu použitých komponentů a výbavu. Levné elektrokolo zpravidla splňuje uváděné technické parametry, ale kvalitou zpracování, nosností, dojezdem a mnoha technickými vychytávkami jej není možné srovnávat se špičkovými výrobky.

Zákazníkům nabízíme jen prověřená, kvalitní kola.
 

Jak koupit to správné elektrokolo?

Známá značka v mnoha případech nepřináší odpovídající kvalitu výrobku, proto by měli zákazníci vždy vybírat s rozmyslem. V celé Evropě existuje mnoho firem, které se vezou na vlně popularity elektrokol. Čínským výrobcům, pod jejichž rukama vzniká 97 % všech elektricky asistovaných kol, dávají tyto firmy jediné zadání – minimální cenu. Zájemce by se měl vždy ujistit, že v rámci „akční ceny“ nezíská kromě trochy ušetřených peněz i nefunkční přehazovačku nebo problematické brzdy jako bonus.
 

Několik otázek, které je vhodné si před nákupem elektrokola zodpovědět

  • Nabízí dodavatel svoji nebo známou (dohledatelnou) značku?
  • Nabízí dodavatel i servis a náhradní díly?
  • Plní elektrokolo parametry předepsané příslušnými normami (minimálně ČSN EN 14764 (Městská a trekkingová kola - Bezpečnostní požadavky a zkušební metody) a ČSN EN 15194 (Jízdní kola - Jízdní kola s pomocným elektrickým pohonem - Jízdní kola EPAC)).
  • Má potřebný atest i akumulátor a jeho nabíječka?
  • Je udávaný dojezd kola reálný? Byl změřen v nezávislém testu? Odpovídá tato vzdálenost kapacitě baterie?
  • Jsou komponenty elektrokola (přehazovačka, odpružení, brzdy, páčky, ráfky, sedlovka, pláště) od známých výrobců, kteří mají zastoupení v ČR nebo v Evropě?
  • Je možné si elektrokolo pojistit proti krádeži?
     

Na co si dát při jízdě na elektrokole pozor?

Elektronika ukrytá v elektrokolech může být nebezpečná. Její řídicí jednotka vytváří elektromagnetické pole, jehož vlny mohou negativně ovlivnit například kardiostimulátor jezdce a tím ho ohrozit na životě. V případě nekvalitní baterie může při jejím nabíjení dojít k přepětí, které může mít za následek i požár nebo výbuch.

V září 2009 proto vešla v platnost norma známá jako EPAC (EN 15194 - Standard for Electronically Power Assisted Cycles), která zavazuje všechny výrobce a dodavatele v EU zajistit provedení testů a své výrobky označit certifikátem nezávislé zkušební laboratoře. Norma obsahuje požadavky na elektrický obvod, elektrické kabely a spoje, baterie, elektromagnetickou kompatibilitu, řízení výkonu, maximální rychlost, které je možné díky elektrickému motoru dosáhnout a na měření maximálního výkonu.

Většina dovozců do České republiky však není o existenci této normy informována, takže v tuzemsku nabízená elektrokola obvykle příslušné potvrzení nemají. Tento problém se netýká jen malých „garážových“ firem, ale i některých velkoobchodů.
 

Akumulátor – nezbytná součást elektrokola

Rozvoj elektricky asistovaných kol byl umožněn vývojem lithiových baterií s dostatečnou kapacitou (např.  Li-Ion, LiPol, LiMn, LiFePO4). Extra laciná elektrokola bývají vybavena olověnými akumulátory, které velmi zatěžují životní prostředí, a váží i 40 kg, což je asi o 15-20 kg více, než mají výrobky s jinými bateriemi. Váha stroje, jezdce i nákladu ovlivňuje dojezdovou vzdálenost a další jízdní vlastnosti elektrokola. Můžeme se setkat i s bateriemi typu NiMH, jejichž výkon při zatížení (např. jízdě do kopce) rapidně klesá a jejichž životnost je dána pouze plnými nabíjecími/vybíjecími cykly, proto se od používání tohoto typu akumulátorů v dnešní době již prakticky ustoupilo.

Ani u lithiových baterií, které jsou de facto standardem, není pro zákazníka orientace jednoduchá. Kapacita akumulátoru má zásadní vliv na dojezd elektrokola, přesto ji někteří výrobci vědomě zkreslují nebo dokonce neuvádějí vůbec. Parametry baterie určuje právě kapacita uváděná v ampérhodinách (Ah) a napětí ve voltech (V), až součinem těchto hodnot získáme watthodiny (Wh), tedy jednotky energie, podle nichž už je možné dojezd kola odhadnout. Jedna watthodina odpovídá práci stroje s výkonem jeden watt po dobu jedné hodiny.

Obecně lze říci, že čím více watthodin, tím dále elektrokolo dojede ne jedno nabití. V praxi je nutné počítat i s jinými faktory, které dojezdovou vzdálenost ovlivňují. Patří sem váha jezdce a nákladu, profil trasy, stav mechanických částí kola (např. nafouknutí pneumatik) a také životní cyklus baterie (např. Li-Pol baterie bude mít po 600 cyklech nabíjení přibližně 80 % původní kapacity).
 

Elektrokola a zákony: Co je elektrokolo?

Dělicí linií mezi elektrokolem a jiným dopravním prostředkem (elektroskútrem, mopedem) představuje rychlost a výkon motoru. Ve všech zemích světa existují závazná pravidla, která definují elektrokola podle těchto dvou parametrů. Ve státech Evropské unie, a tedy i u nás, platí již 8 let směrnice „O schvalování typu dvoukolových a tříkolových motorových vozidel“ (2002/24/EC), která vyjímá vozidla s výkonem motoru do 250 W a s rychlostí do 25 km/h z povinnosti provádění typových zkoušek (tato vozidla tedy nemusejí před uvedením na trh projít zkušebními testy).

Naopak vše, co je schopné jet rychleji než 25 km/h nebo co má vyšší výkon motoru než 250 W, nesmí být provozováno jako elektrokolo a spadá pod stejná pravidla jako motocykly a skútry. Řidiči takových dopravních prostředků pak potřebují řidičské oprávnění, musí být vybaveni náležitými pomůckami (např. helmou) apod.

Přesto, že české zákony (Příloha č. 13 „Technické požadavky na jízdní kola, potahová vozidla a ruční vozíky“ k vyhlášce č.341/2002 Sb. „O schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích“) hovoří o možnosti přídavného motorku do výkonu 1 kW (1 000 W) na jízdní kola, pro elektrokola je toto vyloučeno a v případě nehody ponese majitel takto upraveného kola trestně právní odpovědnost.